Monday, January 9, 2012

Peristiwa Gunung Merapi

Salam semua,

Masihkah anda ingat peristiwa yang berlaku lebih kurang setahun lalu di Indonesia. Peristiwa yang pasti akan terus melekat dalam minda mereka yang menjadi mangsa. Gunung Merapi merupakan sebuah gunung berapi yang masih aktif. Tahun lalu gunung ini telah meletus dan mengeluarkan debu - debu yang telah mengakibatkan kemusnahan yang besar kepada masyarat yang tinggal disekitanya. Satu kemusnahan yang dahsyat, ramai rakyat yang terkorban, ada yang kehilangan ahli keluarga, ada yang mengalami kerugian disebabkan binatang ternakan mereka mati. Ada juga yang menanggung kerugian disebabkan kemusnahan rumah tempat tinggal dan kebun - kebun sayur mereka.

sumber: google search



Kemusnahan harta benda memang tidak dapat dinafikan lagi, tetapi bagi mereka yang kehilangan ahli keluarga, peristiwa hitam ini mastinya menjadi satu detik yang tidak dapat dilupakan. Ketakutan semasa letusan itu berlaku, hanya mereka yang menyaksikannya dapat merasai ketakutan tersebut. Mungkin bagi kita di Malaysia, kita hanya dapat menyatakan rasa simpati dan menghulurkan bantuan untuk mereka yang masih hidup. Tidak banyak yang dapat kita lakukan, cuma berharap mereka yang menjadi mangsa akan lebih tabah meneruskan hidup. Harta benda boleh dicari tetapi nyawa ahli keluarga yang telah pergi tiada galang gantinya.

Sudah setahun peristiwa itu berlalu, bagaimana agaknya keadaan perkampungan disekitar Gunung Merapi sekarang. Banyak yang telah berubah dan mereka telah meneruskan kelangsungan hidup di sana. Saya hanya berkongsi rasa setelah membaca rencana utama di Kosmo Online. Mungkin ada diantara kita sudah melupakan peristiwa ini, tapi tidak bagi mereka disana. Rencana lanjut di Kosmo! Online - Rencana Utama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger Malaysia