Saturday, January 7, 2012

Pengalaman kena denda di sekolah

Salam semua,

Entri kali ini, saya ingin berkongsi kisah duka sepanjang perjalanan saya sebagai seorang murid beberapa tahun yang lalu (lebih dari 15 tahun yang lampau).Secara jujurnya, saya seorang murid yang sentiasa patuh kepada undang - undang dan boleh dikategorikan 'budak baik'. Kadar kebaikan saya itu memang terserlah sehingga ada dikalangan kawan - kawan saya buat satu kempen yang bertajuk "Senyap selama 5 minit macam Ros". Kira memang habis baik lah. Jadi macam mana budak baik macam saya boleh kena denda.


muka budak baik....


Erm...kalau difikirkan memang tak logik kan, tapi itulah hakikat yang terpaksa saya tempuh, sebaik - baik saya akhirnya tetap kena denda juga. Saya perasan akan sesuatu yang unik pada diri ini, iaitu bila saya buat salah sekali saja, pasti akan terus kena balasan, kalau orang lain buat salah beberapa kali pun tetap terlepas.

Sepanjang saya bergelar murid sekolah, seingatnya ini ada satu peristiwa yang memang mencengkam dalam memori otak saya ini. Tak kira macam mana pun, tetap tak boleh lupa.

Kisah pertama terjadi masa saya di sekolah rendah, masa tu ditahap 3. Saya takdelah nakal sangat pun, cuma kesilapan yang saya lakukan adalah tidak menyiapkan kerja sekolah Matematik yang diberi oleh cikgu. Memang silap banyak lah, sebab cikgu ni terkenal dengan rotan halusnya. Kalau buat salah memang takde ampun dah dari cikgu.


Secara jujurnya serius saya tak ingat kenapa saya tak siapkan kerja sekolah cikgu tu. Tak tahu macam mana boleh pulak tertinggal kerja rumah Matematik ni. Dulu - dulu, semua kerja sekolah bergantung kepada diri sendiri. Mak takde masa nak tengok dah siap ke belum semua kerja tu, kiranya memang mak percaya 100% kepada anaknya ini. Memang tak terniat pun tak nak buat kerja sekolah tu, cuma mungkin dah takdir nak jadi glamer hari tu.

Seperti yang dijanjikan, bila cikgu masuk saja ke kelas, perkara pertama yang dia nak semak semestinya kerja sekolah semalam. Dengan hati yang berdebar - debar, sambil fikir - fikir idea apa nak kelentong cikgu ni. Bila cikgu sampai je kat meja, mulut ini diam seribu bahasa, hanya buku itu yang mampu berkata - kata. Cikgu tak tanya banyak, terus cakap "angkat tangan". Perlahan - lahan tangan diangkat dan ......zassssss....libasan rotan mengenai tanganku yang comel ini. Oh...budak baik dah kena rotan.


yang warna hitam tu gambaran kasar rotan yang 
digunakan oleh cikgu...sakit oooo
kena rotan...huhuhuhu


Pengajarannya, sejak hari itu, saya akan periksa setiap kerja sekolah 2-3 kali untuk memastikan semua kerja sekolah siap. Tidak mungkin akan ku biarkan peristiwa itu berulang kembali.


Sekian, begitulah kisahnya...harap menjadi pengajaran kepada murid - murid sekolah yang lain.


Pertandingan Pengalaman kena denda di Sekolah ini dianjurkan olehAhmadFaizal.com dan Earncent.com dan ditaja oleh Azmanisma,Contengconteng.comLelakiAcai.comOhbukuAbrablog.com dan PanduanTNX.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger Malaysia