Salam semua,
Seperti yang anda ketahui, saya sedang menyambung pelajaran di UKM dan mengikuti kursus MBA secara separuh masa di sana iaitu setiap sabtu. Sebelum ini saya telah habis semester 1 dan sekarang sudah mula pengajian untuk semester 2. Untuk semester ini, saya mengambil mata pelajaran pengurusan pemasaran. Jadi di kelas pertama minggu ini, pensyarah ada menerangkan tentang kepentingan sesuatu tagline untuk meletakkan di mana kedudukan sesuatu produk itu dalam minda pengguna.
Jadi mari kita sama - sama fikirkan, dimana produk - produk ini di dalam minda kita, apabila kita melihat tagline yang mereka gunakan. Dengan kata lain, apa yang terlintas di fikiran kita bila kita nampak, dengar atau baca tag line tersebut:-
Honda - The Power Of Dreams
KFC - It's finger liking good
McDonalds - great time, great taste
Hot FM - Lebih hangat daripada biasa
Disneyland - The happiest place on earth
Intel - Intel Inside
Panasonic - Ideal for life
BMW - The Ultimate Driving Machine
Apple - Think Different
AirAsia - Now Everyone can fly
P1 Wimax - Broadband for All
Dell - Easy as DELL
Zaitun - Gunakan tanpa was - was
Zaitun - Gunakan tanpa was - was
Di bawah ini, iklan TANG, anda pernah tengok iklan ini?
Menurut apa yang diceritakan oleh pensyarah dalam kelas tadi, hasil jualan produk TANG di Malaysia kurang mendapat sambutan disebabkan iklan yang disiarkan tidak menepati kehendak pengguna pada masa itu. Apa anda rasa kesilapan iklan ini yang tidak dapat menarik perhatian pengguna?