Friday, June 22, 2012

Batuk yang masih belum sembuh

Salam semua,

Nampaknya batuk masih sayang untuk meninggalkan diri saya. Seperti dalam iklan di TV, mungkin virus batuk dah buat rumah banglo dalam tekak saya ini. Sampai sekarang tak tahu dah berapa banyak ubat yang saya makan, tapi masih belum lagi betul - betul sembuh. Jadi sekarang dah berenti makan ubat klinik. Dah tidak rasa keberkesanannya. 

Cuba pula cara tradisional, mak saya suruh minum air panas yang di campur madu. Katanya dalam badan saya sejuk, sebab itu batuk tidak juga baik. Bila kita minum madu, dapat panaskan badan dari dalam. Memang ada kurang sikit, tapi tidak betul - betul sembuh lagi. Kawan pula beri petua, lagi bagus kalau madu itu dicampurkan dengan perahan air limau. Erm...belum cuba lagi yang ini. 

Batuk memang sangat memenatkan badan, perut pun sakit bila selalu batuk. Sejarah diri saya kalau batuk memang susah nak sembuh. Saya rasa salah satu sebab adalah bekerja dalam pejabat yang berhawa dingin. Jadi virus terperap dalam pejabat, udara pun berpusing dalam ruangan yang sama. Memang susah nak sembuh kalau sakit.

Saya pun tidak tahu nak buat macam mana lagi, pantang makan sudah, nak minta MC lama - lama dari doktor memang tak dapatlah. Batuk saja, doktor tak akan bagi MC. Nasib baiklah kerja saya tidak banyak sangat memerlukan saya berinteraksi secara berdepan dengan orang. Selalunya melalui email atau telepon saja. Jadi masih boleh bertahan lagi. 

Anda ada petua yang boleh dikongsikan dengan saya? Mungkin saya boleh cuba untuk mengurangkan batuk saya ni.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger Malaysia