Tuesday, June 26, 2012

Apa yang mempengaruhi anda?

Salam semua,

Entri kali ini saya ingin bertanya kepada anda semua, apa yang membuatkan anda akan mengambil keputusan untuk membeli sesuatu barangan. Barang yang dimaksudkan ialah produk - produk yang memerlukan budget yang besar contoh seperti kereta, peti sejuk, laptop, televisyen, mesin basuh ( semua ini contoh sahaja). 

Sama ada kita sedar atau tidak, setiap kali kita ingin membuat keputusan untuk membeli sesuatu seperti ini, perkara pertama yang akan kita lakukan adalah mencari sebanyak mungkin maklumat tentang produk tersebut. Kita akan mengumpulkan dan membandingkan produk yang ada, kita akan ambil kira pendapat orang lain yang pernah menggunakan produk tersebut. 

Antara perkara yang biasa kita lakukan ialah membandingkan harga, spesifikasi produk,  kualiti produk, tempoh jaminan dan komen dari pengguna - pengguna lain tentang produk tersebut. Biasanya pendapat pengguna yang telah menggunakan produk tersebut agak mempengaruhi pengguna lain untuk membeli produk itu. Terutamanya, sekiranya pengguna ini merupakan dari kalangan keluarga, kawan - kawan rapat. Ini adalah kerana kepercayaan kita terhadap mereka adalah lebih tinggi.

Sebelum ini saya tidak pernah sedar akan proses yang saya lakukan apabila ingin membuat keputusan untuk membeli sesuatu produk. Sedar atau tidak, apa yang kita lakukan dalam kehidupan seharian ini ada kaitan dengan sifat kita sebagai seorang pengguna. Sifat - sifat ini dikaji dan mereka yang melakukan rancangan pemasaran akan menggunakan strategi pemasaran mereka untuk menarik minat pengguna seperti kita. 

Sifat - sifat pengguna ini dikaji supaya mereka boleh merancang strategi pemasaran yang berkesan. Bila saya belajar subjek 'consumer behavior' banyak yang dapat kita fahami tentang sifat kita sendiri bagaimana kita membuat keputusan, apa yang mendorong kita untuk mengambil keputusan sedemikian dan banyak lagi.


Jadi, apa yang mendorong anda untuk membeli sesuatu produk baru, keinginan, kehendak atau keperluan? Bagaimana anda membuat keputusan dalam memilih produk yang ingin dibeli? Mari kongsikan bersama, moga jadi manfaat untuk kita semua.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger Malaysia