Wednesday, October 26, 2011

Berita Harian Online | Penunggang motosikal kurang berhemah

Berita Harian Online | Penunggang motosikal kurang berhemah

Ni aku nak share dgn korang semua, aku rasa salah satu sebab kemalangan jalan raya kat malaysia ni yelah sebab sikap kita sendiri. Aku selalu ingatkan diri sendiri, pandu dgn hati-hati, bykkan bersabar ketika memandu dan jgn pentingkan diri sendiri. Kadang2 rasa nak marah jugak, bila kita tengah memandu, tiba-tiba ada kereta lain yang potong atau masuk depan kita ikut suka hati, signal pun tak bagi. Pada aku, kalau mmg nak masuk, dan dah rasa macam mengejut je kan masuk depan kereta org, silalah bagi signal, sbb aku rasa signal tu mampu sejukkan hati pemandu...signal tu tanda kita hormat kat pemandu lain, minta kebenaran nak masuk. Jadi takde la marah sangat pemandu tu. Lagi satu mcm surat yg encik ni tulis kat berita harian, penunggang motosikal pun jangan lah lain masa bawak motor tu. Aku rasa sama ada pemandu kereta, lori, bas atau penunggang motosikal semua kena jaga sikap masing-masing. Kena berhati hati barulah kemalangan dapat dielakkan. Tak kira macam mana kerajaan buat kempen pun, kalau sikap kita semua tak berubah..aku rasa kadar kemalangan akan terus meningkat.

Jadi kita sebagai manusia yang berakal, sepatutnya jadilah manusia yang sebetulnya. Aku mengingatkan diri sendiri jugak. Sama - sama ingat mengingati.

2 comments:

  1. koz sokong kata-kata anda...

    memang betul...

    pemberian signal harus di amalkan oleh semua pemandu kenderaan ...baik kenderaan 4 roda org 2 rodo...

    tapi ada juga pemandu yg jenis kalau kita bagi signal nak masuk lorong die orang,die org saje je x mo ksi...dan kadang2 die org tutup ruang untuk kita masuk...hurm...

    ReplyDelete
  2. tq koz....betul tu ..ada jugak yg mcm tu...aku anggap org cam tu kedekut la...org ni ada mcm2 perangai

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger Malaysia