Monday, October 22, 2018

MOVIE REVIEW: PASKAL



Aku agak ragu dengan filem ini pada awalnya. Bila tengok barisan pelakon, aduh...Hairul Azreen dah terasa sedikit drop kebarangkalian untuk menonton. Yelah, yelah...don't jugde movie by actor name. ðŸ˜‚
Bila baca ulasan korang semua yang dah pergi menonton, erm tak sabar pula aku nak pergi tengok juga. Jadi, apa lagi beli tiket. Kalau dulu filem seperti Sarjan Hassan, Bukit Kepong, Darah Satria dan Leftenan Adnan antara yang menjadi kegemaran. Nampaknya tahun 2018, boleh tambah lagi 1 tajuk baru. PASKAL.

Pendapat aku, tak rugi bayar tiket wayang, sebab apa?
1) Filem ini smart, sebab apa aku suka betul dengan cara pasukan PASKAL ditonjolkan. TEAMWORK. Setiap ahli dalam kumpulan ada tugas masing-masing, bila mereka dalam operasi, ikut arahan ketua dan tidak bertindak terburu-buru. Contoh, masa mereka ingin memasuki sesebuah ruang/bilik, mereka akan berbaris, yang pertama akan mengawasi sekeliling dan ahli yang terakhir akan tepuk bahu yang ahli pertama tadi untuk memberi isyarat.
2) Jalan cerita filem ini tidak merapu, takde watak heroin yang asyik nak kena selamatkan dia je. Kisah ahli keluarga mereka ada, tapi itu bukan fokus. Jadi selitan kisah keluarga mereka just nice untuk bagi penonton faham apa yang ahli keluarga mereka lalui. Macam satu scene ketika Gagak tengah makan bersama keluarga di restoran. Kemudian dia dapat panggilan bertugas, dia terpaksa tinggalkan keluarga dan terus ke kem untuk melaporkan diri.

Satu lagi yang menarik, awal-awal lagi penonton telah ditayangkan dengan paparan grafik lokasi kapal dan Teluk Aden. Ini pun dah menampilkan kelainan serta berjaya menarik perhatian aku.

3) Filem ini juga memaparkan bagaimana latihan yang dihadapi oleh anggota tentera sebelum mereka berjaya diserap ke pasukan PASKAL. Secara tidak langsung ini memberi pendedahan kepada orang luar. Kalau ada yang berminat, boleh la bersiap sedia, tahan dengan tak tahan je nak hadap semua latihan tu.
4) Ada juga aset-aset dan kelengkapan tentera lain yang digunakan dalam filem ini. Baru nampak real bila mereka melakukan operasi.
5) Geng jahat dalam filem ini pun ada ditunjukkan taktical plan mereka. Tidaklah main redah je. Kita boleh nampak game plan yang mereka buat, so best team win. ðŸ˜Ž
6) Sedih, masa Ah Boon mati. ðŸ˜­ðŸ˜­
Cuma...
1) Eizlan Yusuf tak berapa menjadi bawa watak Panglima, aku rasa lah. 
2) Watak Mak Arman, macam 2 orang mak cik yang berbeza. Awal cerita lain, tengah cerita lain pula perwatakannya.
3) Ada satu plot tu, masa Arman jumpa balik Jep di rumah Lily. Kamera goyang-goyang, memang saja dibuat begitu ke atau macam mana? Ke aku je yang perasan?

Watak lain...
1) Namron - memang sesuai dia bawa watak sebagai Jurulatih Komander PASKAL
2) Ammar Alfian @ Jeb - aku rasa dia dah macam The Rock Malaysia. Dia sesuai bawa watak antagonis, menjadi. 
3) Watak-watak lain semua ok, takde apa nak komen sangat.

Jadi tontonlah PASKAL, sesuai untuk seisi keluarga.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger Malaysia