Monday, January 6, 2014

Renew Passport - Sila Datang Awal.

Salam semua,

Seperti yang ramai ketahui, kita perlukan passport bila ingin ke luar negara. Saya ini bukan jenis yang selalu berjalan ke luar negara. Maklumlah, bukan tuntutan kerja yang memerlukan saya untuk selalu ke negara orang. Kali terakhir saya keluar dari Malaysia kalau tak salah pada tahun 2012, pergi ke Jakarta. Jadi passport saya memang dah lama tamat tempoh.

Kali ini, bila mula merancang untuk bercuti ke negara lain, jadi perkara pertama yang perlu dilakukan ialah perbaharui passport. Sebenarnya ada perkhidmatan online untuk memperbaharui passport, tetapi perkhidmatan ini tidak dapat digunakan untuk sementara waktu. Ada pengumuman di website Imigresen, jadi saya perlu ke mana - mana cawangan Jabatan Imigresen yang berhampiran. Ada beberapa cawangan yang dibuka pada sabtu dan ahad untuk kemudahan kita semua. Jadi saya telah ke cawangan kelana jaya, yang paling hampir dengan rumah saya sekarang. 


Saturday-Sunday : 8.00 am - 1.00 pm
  • Negeri Sembilan Immigration Office: Seremban
  • Selangor  Immigration Office: Shah Alam,Kelana Jaya, Kajang, Pelabuhan Klang
  • Pulau Pinang  Immigration Office: Seberang Jaya
  • Sarawak  Immigration Office: Kuching, Miri
  • Wilayah Persekutuan Putrajaya  Immigration Office: Pejabat Pasport Presint 15
Sumber dari laman web Jabatan Imigresen Malaysia.

Apa yang hendak saya beritahu ialah, saya ini rupanya sangat naif orangnya. Saya sangkakan sampai pukul 7.30 pagi masih lagi awal, tidak perlu beratur panjang, tapi apa yang terjadi sangat mengejutkan saya. Sampai saja di cawangan kelana jaya, barisan sudah panjang, sudah melewati beberapa buat kedai dan sudah lebih 100 orang beratur menunggu pintu dibuka. Saya tergelak sendirian, dan terdetik dalam hati " ingat aku sorang je ke nak pergi oversea". 

Pengajarannya, sila pergi awal untuk sebarang urusan di jabatan kerajaan dan jangan ingat kita seorang saja yang ada urusan, orang lain pun ada juga. 

Info untuk renew passport:
1. Sila bawa kad pengenalan (tidak perlu salinan)
2. Gambar 2 keping - latar belakang putih
3. Duit secukupnya untuk membuat bayaran.
    2 tahun - RM100
    5 tahun - RM300

***Pengalaman dan pengajaran dalam hidup***


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger Malaysia