Salam semua,
Di pagi hari ini, saya ingin berkongsi maklumat yang saya baca di Kosmo Online mengenai sebuah badan yang ditubuhkan bertujuan membantu menyelesaikan masalah pengguna berkaitan telefon atau perkhidmatan jalur lebar.
Badan tersebut diberi nama Forum Pengguna Komunikasi dan Multimedia Malaysia (Communications and Multimedia Consumer Forum of Malaysia) atau dikenali sebagai CFM. Ianya merupakan sebuah badan dibawah Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM).
Tujuan ditubuhkan ialah untuk menguruskan aduan - aduan pengguna yang lebih kecil bermaksud untuk masalah yang dihadapi oleh pengguna perseorangan, contoh seperti caj bil telefon berlebihan dan sebagainya lagi.
Kebanyakkan dari pengguna tidak menyedari akan kewujudan CFM dan masih ramai lagi yang tidak menggunakan perkhidmatan mereka untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi. CFM bertindak sebagai orang tengah dalam mencari penyelesaian antara pengguna dan penyedia perkhidmatan.
Setiap laporan atau aduan yang diterima akan dihantar kepada penyedia perkhidmatan untuk disiasat dan CFM akan membuat keputusan berdasarkan hasil siasatan tersebut.
Jika anda ke laman web penyedia perkhidmatan telefon dan jalur lebar, anda pasti terlihat logo di bawah.
Sekiranya anda menghadapi masalah berkaitan dengan perkhimatan telefon dan jalur lebar, jangan lupa menggunakan CFM sebagai medium untuk menyelesaikan masalah anda.
Maklumat lanjut sila layari lawan web CFM di http://cfm.org.my/.
Artikel penuh di Kosmo! Online - Varia