Assalamualaikum semua,
Bertemu lagi dengan saya. Hari ni saya ingin berkongsi pengalaman dalam MNP. Siapa pernah buat MNP?
Anda tahu apa itu MNP?
Sebagai pengguna talian telepon di Malaysia, mungkin istilah MNP agak asing kerana ianya istilah yang digunakan oleh orang - orang dalam industri telekomunikasi. Untuk pengguna seperti kita, anda mungkin pernah melakukannya dimana anda nak tukar service provider tapi nak maintain number yang sama.
MNP bermaksud Mobile number Portability yang mana memberi kebebasan kepada pengguna untuk bertukar kepada service provider yang lain dan pada masa yang sama mengekalkan numbor sedia ada. Service ni dah ada di Malaysia sejak 2008 (kalau tidak silap saya). Saya pun dah bertukar service provider sebanyak 3 kali.
Kelebihannya, kita tak perlu bagi tahu kawan - kawan nombor baru bila kita tukar service provider. Kalau dulu, bila tukar je..kena inform kawan-kawan. Orang pun pening, asyik tukar nombor je, leceh kan.
Kenapa saya tukar Penyedia Perkhidmatan (Service Provider)?
1- Coverage - sebenarnya setakat ini saya tak jumpa lagi mana - mana telco yang coverage dia betul-betul menyeluruh. Negara kita masih lagi dalam peringkat membangun dan masih ada lagi tempat - tempat yg belum ada coverage. Jadi masalah ini bergantung kepada pengguna, di mana mereka selalu berapa. Saya rasa ini salah satu sebab kenapa orang ada 2,3 nombor.
2 - Caj tersembunyi - yang ini saya paling tak suka, sebab kita seperti digunakan untuk sesuatu perkhidmatan yang tidak pernah kita minta. Sebagai contoh, kita menerima SMS / MMS promosi berkaitan produk atau service dari pihak ketiga melalui penyedia perkhidmatan. Bila bill bulanan sampai, kita dicaj kerana menerima SMS/MMS ini.
Ini adalah 2 sebab utama kenapa saya tukar penyedia perkhidmatan. Anda pula bagaimana?
Kenapa saya tukar Penyedia Perkhidmatan (Service Provider)?
1- Coverage - sebenarnya setakat ini saya tak jumpa lagi mana - mana telco yang coverage dia betul-betul menyeluruh. Negara kita masih lagi dalam peringkat membangun dan masih ada lagi tempat - tempat yg belum ada coverage. Jadi masalah ini bergantung kepada pengguna, di mana mereka selalu berapa. Saya rasa ini salah satu sebab kenapa orang ada 2,3 nombor.
2 - Caj tersembunyi - yang ini saya paling tak suka, sebab kita seperti digunakan untuk sesuatu perkhidmatan yang tidak pernah kita minta. Sebagai contoh, kita menerima SMS / MMS promosi berkaitan produk atau service dari pihak ketiga melalui penyedia perkhidmatan. Bila bill bulanan sampai, kita dicaj kerana menerima SMS/MMS ini.
Ini adalah 2 sebab utama kenapa saya tukar penyedia perkhidmatan. Anda pula bagaimana?